Pages

macam-macam rasa

Wednesday 25 April 2012

STRESS??CARA ATASI MENGIKUT PERSPEKTIF ISLAM

STRESS DAN CARA MENGATASINYA MENURUT PANDANGAN ISLAM:



‘STRESS’ UJIAN ALLAH S.W.T

‘Stress’ merupakan satu keadaan gangguan emosi, pemikiran dan fizikal seseorang. Seringkali dalam kehidupan kita, pekerjaan dan pembelajaran adalah dua faktor utama membawa gejala kerunsingan sehingga keadaan ketegangan atau stress. Manusia seringkali mengadu bahawa ia mengalami stress, 'tension' atau tegang. Peningkatan gejala stress di kalangan pelajar seringkali dikaitkan dengan faktor persekitaran semasa khususnya menjelang musim peperiksaan. Senario ini adalah sama apabila kita menyatakan bahawa kita tiada 'mood', atau kita tiada minat untuk belajar. Bagi golongan dewasa, stress seringkali melanda kehidupan berikutan masalah kewangan dalam rumahtangga.

Stress Menurut Pandangan Pandangan Islam: 

Punca stress itu bukan dari tekanan mental semata-mata bahkan punca tekanan itu sebenarnya berpunca dari kecelaruan dan kelemahan hati , ruh, nafsu dan akal.

Kelemahan hati yang menyebabkan rapuhnya hubungan individu itu dengan Allah SWT menyebabkan kehidupannya menjadi sempit, seolah-olah tiada jalan keluar dari setiap inci masalah. Hati yang baik mempunyai unsur yang sangat halus ( latifah ) ketuhanan ( rabbaniah ) dan kerohanian ( ruhaniah)

Firman Allah yang bermaksud: 

“Allah menguji seseorang itu dengan perasaan takut, kelaparan, kekurangan harta, nyawa dan hasil-mahsul yang tidak menjadi dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang bersabar”.

Hadis…….

“ Kesedihan atau malapetaka yang menimpa seseorang muslim merupakan kafarah kepada dosa yang dilakukan” ( Riadus Solihin )

TEKNIK MENGURUS TEKANAN

-Muhasabah diri / koreksi diri
-Mengenali punca-punca tekanan:
- Kurang Kemahiran
- Kurang Ilmu
- Kurang Komunikasi
- Hubungan dengan orang atasan dan bawahan
- Pengurusan masa tidak cekap
- Masalah keluarga/kewangan dll

 Ambil tindakan tertentu:

- Menghadiri kursus - Dapatkan bantuan pakar
- Meningkatkan ilmu/kemahiran komunikasi dll

PENAWAR ROHANI

SOLAT

a. Hajat b. Taubat Firman Allah yang bermaksud: “ Mintalah pertolongan dengan Allah dengan sabar dan mengerjakan sembahyang”. ( Al-Baqarah (2):153)

DOA

- Doa mengelakkan lapan perkara: 
 1. Rasa sedih 
 2. Dukacita 
 3. Malas 
 4. Lemah 
 5. Penakut 
 6. Bakhil 
 7. Bebanan hutang 
 8. Gangguan Manusia

1 comments:

  1. Benefits of the Merkur Futur Adjustable Safety Razor
    One of the best safety razors available today at the Merkur Futur Futur is the adjustable version 메리트카지노 of its razor. This is a great worrione adjustment so 메리트 카지노 고객센터

    ReplyDelete